Új jelszó kérése
 
Paleo alapozó

Gondolatébresztés - glutén nélkül élni

2018.06.30 10:03

Manapság sokan rásütik, hogy divatdiéta nem enni a glutént. Annak ellenére, hogy nálam nem diagnosztizáltak intoleranciát, több év nem fogyasztás után erre rácáfolnék. Engem meggyőzött a testem gyógyulása, javulása, a jobb közérzet, a jobb emésztés arról, hogy glutén nélkül lehet élni, sőt, a nélkül lehet igazán és teljes értékűen. Nagyon sok emésztési tünet 2 hét után megszűnt.

Bár hozzáteszem, mit számít, hogy valaki divatból vagy kényszerből dönt így, egyenrangú mindkét tábor.

A glutén egy alattomos és nagyon testidegen fehérje, ami nem kérdés, hogy minden embernél gondot okoz, hiszen evolúciósan nem volt időnk hozzászokni a megemésztéséhez, hiszen ugyan régen is fogyasztották, az ősbúza formájában, de nem ekkora napi mennyiségben. A régi ősbúzát, az alakort, elkezdték nemesíteni, hogy minél nagyobb terméshozamot adjon. A nemesítés hatására a benne lévő fehérje (=glutén) az idők során átalakult és egy merőben erős allergén anyag lett belőle. Hamar elterjedt a gabonafogyasztás kultúrája szerte a világon olyannyira, hogy ma már benne van minden készételben, adalékként használja az élelmiszeripar akkor is, mikor bele sem illik egy ételbe, szinte minden étkezésünk tartalmazza valamilyen formában (kenyér, ezzel rontjuk – akarom mondani, rántjuk a főzeléket, tésztát eszünk a hús mellé, sütit nasizunk és kekszet rágunk és lenyomatjuk egy jó sörrel).

 

 

Mindezt okosan átgondolva nem nehéz rájönni, hogy túlfogyasztása okozza a mai érzékenységet, allergiát, túlzott testi reakciókat. Tehát ha eljutnánk addig, hogy heti néhány alkalomra szépítenénk ezt a glutén dömpinget, merőben sokkal jobban tudnánk érezni magunkat a bőrünkben (kívül-belül).

 

Évekkel ezelőtt nehéz dolga volt egy gluténérzékenynek, alig talált valamit, ami számára fogyasztható volt, nem voltak kenyér, pékáru alternatívák, lisztek sem. Ínséges, nehéz diéta várt a cöliákiásokra.  De most már sokkal-sokkal egyszerűbb, szinte készen kaphatunk már mindent, rengeteg a szuper alapanyag, meg a nem szuper is, de tudni kell szelektálni belőlük. Nagyon sok infó és tudományos cikk jelent meg a témában, ami segítségünkre van. Így akit kicsit is érdekel a dolog, az könnyen utána tud bogarászni a neten. Egész könnyű már mentes felvágottat, készételt találni, mert azzal, hogy "divat" lett mentesen étkezni, az élelmiszer gyártók is lekövetik ezt az igényt. Így vannak segítségükre a divatdiétások a valódi érzékenyeknek. (Szóval cölisek, "szeressétek" a nem érzékeny divatolókat is.)

 

 

Végeláthatatlan információk között én most a téma csak egy kisebb részével szeretnék foglalkozni. Méghozzá azzal, hogy picit átlássuk, miért is okoz gondokat a gluténevés.

Köztudott, hogy mi emberek áteresztő béllel születünk, ez az állapot úgy 1 éves korunk körül szűnik meg. Bezáródnak a bélfalak teljesen és benntartják az emésztés során keletkezett mikronméretűre bontott élelmiszert. Ezért kell nagyon figyelni, hogy kicsi gyermekek esetén amennyire csak lehet, tiszta eredetű ételt kapjanak és a glutént, ha egy mód van rá, száműzzük, csakúgy, mint a tejet és tejtermékeket.

De a nyugati táplálkozás sajnos előidézi ezt az állapotot újra már felnőttként vagy nagyobb gyerekként, amely nagyon sokféle betegségünk melegágya. A kilyukadt bélfalon azok a tápanyagok, amik test-idegenek (főként a fehérjék) emésztetlenül tudnak átjutni, bekerülnek a véráramba, ott aktiválják az immunrendszert, hogy kezdjen dolgozni ellenük,mert nem oda valók, ezzel szervezet szintű gyulladások, allergiák jelennek meg, komoly krónikus betegségek ütik fel a fejüket. Autoimmun folyamatokkal beindul az önvédekezés. Csakhogy ezzel a test saját maga ellen támad, mert már ne tudja kiválogatni, mi az idegen és mi az övé. A cöliákia is egy ilyen (gyógyíthatatlan) betegség, amelynek egyetlen megoldása van: végérvényesen, egy életen át kerülni kell a glutén tartalmú élelmiszereket.

 

Kutatók vizsgálatai rámutattak arra, hogy a glutén fehérjéje és a pajzsmirigy szövetének felépítése nagyban hasonlít egymásra. Ezek az emésztetlen, az ÁBSZ =áteresztő bél szindróma miatt átjutott fehérje részecskék beépülnek a pajzsmirigy szövetei közé. Innentől kezdve rossz működés, autoimmun gyulladás lép(het) fel. A glutén fogyasztásának elhagyása nagyban és gyorsan javít a pajzsmirigy problémák tünetein, regenerálódik a szerv és képes újra helyesen működni. Ezért van az, hogy sok esetben a gluténérzékenység társbetegsége a pajzsmirigy betegség, amely aztán további bajokat indukál (nőknél főként nőgyógyászati problémákat).

 

A glutén elhagyásával szervezetünk képes öngyógyításba fogni és megszüntetni a beteg állapotokat, kijavítani a sérüléseket és később már a szervezet megfelelő immunrendszerének fenntartására figyelni. Azzal, hogy tehermentesítjük szervezetünket a testidegen „élelmiszerek” alól, szépen sorban megszűnnek a panaszaink, hiszen a gyógyulás kerül előtérbe a védekezéssel szemben.

A glutén kiürüléséhez legalább 3-6 hónapra szükség van. Ez a fehérje szépen megtapad az egész emésztőcsatornán, mint egy nyúlós, ragadós sár. A sok folyadék, a sok zöldség, a rostok „leradírozzák” onnan és kb. 2 hét diéta után, akár egy méregtelenítés, elkezdődik a tisztulás.

 

Igyekezzünk kerülni a gluténnal történő melléevést paleon belül is, mert annak is, aki rejtett érzékeny, egy falat is elég a problémák belobbanásához, a gyulladások visszajönnek, a hasi tünetek ismét jelentkeznek. Természetesen aki nem érzékeny, annál kevésbé várhatók heves vagy azonnali reakciók, de az biztos, hogy a testünk jelezni fog rá. Onnantól kezdve ismét hónapokba telik a teljes kitisztulás.

Sok folyadékfogyasztással a kellemetlen tünetek hamarabb mérséklődnek.

 

Glutén tartalmú gabonák: búza, árpa, rozs, tönkölybúza, alakor, durumbúza, teljes kiőrlésű búzalisztek is, a zab keresztszennyeződik.

 

Paleos helyettesítők: lisztek esetében minden paleos magliszt,magok őrleményei, a gyökérnövények lisztjei (malanga, manióka), a keményítők (nyílgyökér liszt, tápióka keményítő), a jobb alkalmazásukhoz, jobb sütési tulajdonságok elősegítése miatt szorosan ide kapcsolódnak a rostok is( pl. útifűmaghéjliszt, bambuszrostliszt…). Jellemzően paleos sütemény, kenyér sütéséhez szükség van tojás használatára, tojásmentes ételek kikísérletezése már nagyobb feladat.

A tészta helyett már beszerezhetők a paleos tészták.

 

Szendi Gábor oldalán (tények-tevhitek.hu) rengeteg szakcikket, hasznos információt találsz még a gluténról, a betegségek összefüggéséről, a miértekről és ezzel kapcsolatos alapos adatokról.

 

Ezek a gondokatébresztő sorok talán jók arra, hogy kicsit elgondolkozz azon, a testi panaszaid mögött akár a mindennapi gluténfogyasztás is állhat.

Webáruház készítés